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Io sento sì d’Amor la gran possanza
 
Io sento sì d’Amor la gran possanza,
ch’io non posso durare
lungamente a soffrire, ond’io mi doglio:
però che ‘l suo valor sì pur avanza,
e ‘l mio sento mancare,                                 5
si ch’io son meno ognora ch’io non soglio.
Non dico ch’Amor faccia più ch’io voglio,
ché, se facesse quanto il voler chiede,
quella vertù che natura mi diede
nol sosterria, però ch’ella è finita:                  10
ma questo è quello ond’io prendo cordoglio,
che a la voglia il poder non terrà fede;
e se di buon voler nasce merzede,
io l’addimando per aver più vita
da li occhi che nel lor bello splendore            15
portan conforto ovunque io sento amore.
 
Entrano i raggi di questi occhi belli
ne’ miei innamorati,
e portan dolce ovunque io sento amaro;
e sanno lo cammin, sì come quelli                20
che già vi son passati,
e sanno il loco dove Amor lasciaro,
quando per li occhi miei dentro il menaro:
per che merzé, volgendosi, a me fanno,
e di colei cui son procaccian danno              25
celandosi da me, poi tanto l’amo
che sol per lei servir mi tegno caro.
E’ miei pensier, che pur d’amor si fanno,
come a lor segno, al suo servigio vanno:
per che l’adoperar sì forte bramo,                  30
che, s’io ‘l credesse far fuggendo lei,
lieve saria; ma so ch’io ne morrei.
 
Ben è verace amor quel che m’ha preso,
e ben mi stringe forte,
quand’io farei quel ch’io dico per lui:              35
ché nullo amore è di cotanto peso,
quanto è quel che la morte face piacer,
per ben servire altrui.
E io ‘n cotal voler fermato fui
sì tosto come il gran disio ch’io sento           40
fu nato per vertù del piacimento
che nel bel viso d’ogni bel s’accoglie.
lo son servente, e quando penso a cui,
qual ch’ella sia, di tutto son contento:
ché l’uom può ben servir contra talento;         45
e se merzé giovanezza mi toglie,
io spero tempo che più ragion prenda,
pur che la vita tanto si difenda.
 
Quand’io penso un gentil disio, ch’è nato
del gran disio ch’io porto,                             50
ch’a ben far tira tutto il mio podere,
parmi esser di merzede oltrapagato;
e anche più, ch’a torto
mi par di servidor nome tenere:
così dinanzi a li occhi del piacere                 55
si fa ‘l servir merzé d’altrui bontate.
Ma poi ch’io mi ristringo a veritate,
convien che tal disio servigio conti:
però che, s’io procaccio di valere,
non penso tanto a mia propietate                  60
quanto a colei che m’ha in sua podestate,
ché ‘l fo perché sua cosa in pregio monti;
e io son tutto suo: così mi tegno,
ch’Amor di tanto onor m’ha fatto degno.
 
Altri ch’Amor non mi potea far tale                65
ch’eo fosse degnamente
cosa di quella che non s’innamora,
ma stassi come donna a cui non cale
de l’amorosa mente
che sanza lei non può passare un’ora.           70
lo non la vidi tante volte ancora
ch’io non trovasse in lei nova bellezza;
onde Amor cresce in me la sua grandezza
tanto quanto il piacer novo s’aggiugne.
Ond’elli avven che tanto fo dimora                  75
in uno stato, e tanto Amor m’avvezza
con un martiro e con una dolcezza,
quanto è quel tempo che spesso mi pugne,
che dura da ch’io perdo la sua vista
in fino al tempo ch’ella si racquista.               80
 
Canzon mia bella, se tu mi somigli,
tu non sarai sdegnosa
tanto quanto a la tua bontà s’avvene:
però ti prego che tu t’assottigli,
dolce mia amorosa,                                     85
in prender modo e via che ti stea bene.
Se cavalier t’invita o ti ritene,
imprima che nel suo piacer ti metta,
espia, se far lo puoi, de la sua setta,
se vuol saver qual è la sua persona:              90
ché ‘l buon col buon sempre camera tene.
Ma elli avven che spesso altri si getta
in compagnia che non è che disdetta
di mala fama ch’altri di lui suona:
con rei non star né a cerchio né ad arte,        95
ché non fu mai saver tener lor parte.
 
Canzone, a’ tre men rei di nostra terra
te n’anderai prima che vadi altrove:
li due salute, e ‘l terzo vo’ che prove
di trarlo fuor di mala setta in pria.                100
Digli che ‘l buon col buon non prende guerra,
prima che co’ malvagi vincer prove;
digli ch’è folle chi non si rimove
per tema di vergogna da follia;
ché que’ la teme c’ha del mal paura,            105
perché, fuggendo l’un, l’altro assicura.
 
So Much Do I Feel Love’s Great Influence
 
So much do I feel Love’s great influence,
I can endure no more
this suffering that makes me sorely moan,
and so I feel his power ever grow,
and mine, instead, abate,                                          5
I’m less and less the man I was before.
I am not saying Love is now more fierce,
for, if he acted as my will demands,
that might alone which nature granted me,
and now is ended, could not bear his blows.              10
But this is what now makes me so lament—
my strength can bear no witness to my will;
and yet, if mercy from good will is born,
I ask for it, so that I still may have
more life from those sweet eyes that, dazzling bright, 15
bring solace everywhere I feel Love’s might.
 
The lovely rays of those fair eyes descend
into my eyes in love,
and sweetness bring where bitterness I find.
They know the entrance well, for once before             20
they passed through them, and know
the place as well wherein they sheltered Love
the day they brought him to me through my eyes.
Turning, therefore, my way, they pity me,
and, disappearing then, harm her alone                     25
 whom they do belong,—the one I love
so much, in serving her, my worth I find.
All of my thoughts, that out of love are born,
go to her service as to their one goal;
and so I yearn to use them                                       30
that, if I thought I could by leaving her,
I’d do it gladly, though I’d die from it.
 
Surely, this is true love that conquered me,
and holds me ever bound,
if I would do for it all that I say: 35
no love on earth is greater that the one
that makes men long for death,
if someone’s to be served forever well.
I have in this determination been
since that desire which I so greatly feel                     40
was born out of the bliss of beauty found
on the one face where every beauty dwells.
A lady I do serve; and when I think
who such a lady is, I’m fully blest,
for even ‘gainst their will can men serve well;              45
and, though her youth still grants no mercy, I
do hope that reason may in time prevail,
if this my life does not until then fail.
 
When I consider that a sweet desire,
sprung of this passion, spurs                                   50
all of my will to fair and goodly deeds,
it seems to me I fully am repaid,
and wrongly then I bear
the name of servant, such,
is in the very presence of delight                               55
the recompense for serving others well.
But since I must relate what’s only true,
of this my service I must give account:
for if I do my best to show my worth,
I am not thinking of myself as much                          60
as I am of the one who rules my mind,
and whose great honor I so yearn to tell.
Forever hers I am, and this, I see,
is the great honor Love has granted me.
 
No one but Love could make me what I am—             65
a person not unworthy
of one who will not fall in love with me,
and acts just like a woman caring not
for this my loving mind,
which not a single hour can live apart.                       70
Oh, every time I used to look at her,
a newer beauty I would always find,
which made Love’s power in my heart increase
together with a new, unknown delight.
And this explains why I so long have lived                  75
in such a state, and so familiar
to both this anguish and this happiness
as is the time that, often pricking me,
commences when I lose her beauteous eyes
and ends whenever they return to me.                       80
 
My lovely song, if you resemble me,
you will not show disdain,
and what becomes your goodness so deny;
therefore, I beg you, do your very best,
sweet, loving rhyme of mine,                                     85
to choose a pathway worthy of your height.
If any knight invites your or delays you,
before you think of pleasing his new wish,
ask, if you can, what company he keeps,
that you may know what kind of man he is:                90
for a good soul but mingles with the good.
But, ah, it often happens that a man
amid a throng of ill repute may be,
thus bringing evil fame upon himself:
avoid the wicked, both around or far,                          95
as it is most unwise their friends to be.
 
The three least guilty men of this our land,
visit, my song, before elsewhere you go:
greet the first two, and try to bring the third
out of the sinful throng in which he dwells.                100
Remind him that the good fights not the good,
before he tries to win the savage host;
nd tell him he’s a fool who, out of shame,
cannot himself of his own folly cure:
he fears it, who of evil is afraid,                                105
for, shunning one, he makes the other sure.

Notes:

So Much Do I Feel Love’s Great Influence / (Io sento sì d’Amor la gran possanza)
 
The woman in this canzone might be the “youthful maiden” of the previous one. The themes are the usual ones: power of this love, the eyes, the desire of death, the hope that someday “reason will prevail.” But unlike the others, this canzone, features two envois. The second, more personal, requests the song to visit three men of Florence and rescue particularly the third one (Guido Cavalcanti?) from the bad company he keeps. See Inferno 6, “giusti son due”.

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